Jubilæumsbøger
Vi mødes i Brugsen

Danmarkshistorien set gennem de varer, vi købte
Af Kristian Ditlev Jensen, 350 sider

»Vi mødes i Brugsen« beskriver den danske brugsforeningsbevægelse igennem 150 år fra begyndelsen i 1866 og frem til de nyeste visioner for fremtidens dagligvarehandel. Den første brugs blev grundlagt for snart 150 år siden i Thisted, og i dag er Brugsen fortsat danskernes butik, ejet af flere end 1,3 millioner andelshavere. Fortællingen om FDB og Coop er fortalt med fokus på de varer, vi købte, og de butikker, vi handlede i. Bogen er rigt illustreret med brugsforeningens ikoniske plakater, emballager, reklamer med videre. Tidsbilleder, som du måske havde glemt, du kunne huske.

Vejl. pris: 249,95 kr.

Moderne Mormormad

Af Ditte Ingemann og Hélène Wagn, 192 sider

Der sker noget i folks ansigter, når man siger: citronfromage! Eller stegt flæsk med persillesovs! Alle de skønne, gamle retter kan få os til at smile længselsfuldt. »Moderne Mormormad« er en kulinarisk rejse gennem fire årtier, tilbage til dengang mormor stod ved komfuret i 50’erne, 60’erne, 70’erne og 80’erne. Bogen hylder det klassiske danske køkken med 65 opskrifter fra de fire årtier. Det er mormormad med mindre fedt, flere grøntsager og med fokus på de gode råvarer. Opskrifterne er bundet sammen af sjove fortællinger og reklamer fra dengang.

Vejl. pris: 199,95 kr.

Brugsen - en anderledes forretning

Af Kristoffer Jensen m..fl., 432 sider

»Brugsen ­– en anderledes forretning« fortæller om Coops historie igennem de seneste 150 år og kaster via unikt kildemateriale nyt lys over brugsbevægelsen i Danmark. Fra den første brugs blev stiftet af pastor Sonne i Thisted i 1866 og frem til i dag, hvor Coop er den dominerende forhandler af dagligvarer i Danmark med brands som SuperBrugsen, Kvickly, Irma og Fakta. 

Det er en historie om idealisme og økonomi, om samarbejde og interne stridigheder, om kampen for at bevare det idealistiske image over for medlemmerne og i pressen og om de karismatiske personligheder, der var med til at styre udviklingen.

Bogen er forskningsbaseret og indeholder bidrag fra en række af Danmarks førende erhvervshistorikere. Bogen er udgivet af Samvirke i samarbejde med Copenhagen Business School og Syddansk Universitet.

Vejl. pris: 349,95 kr.